Week 2: Cuyabeno

23 december 2018 - Cuyabeno National Park, Ecuador

De tweede week van mijn rondreis door Ecuador ben ik de jungle in gegaan. Vanaf Quito moest ik iets van 8 uur in de bus naar Lago Agrio. Het verschil tussen Lago Agrio en Quito was erg groot. Zo zat je in Quito op 2800 meter hoogte en in Lago Agrio zit je op een hoogte van .. In Quito koelde het ‘s avonds erg af, maar in Lago Agrio was het erg warm en vochtig. Vanaf Lago Agrio ben je snel in de jungle. Dit ligt op de grens vlakbij Colombia, wat over het algemeen als een gevaarlijk gebied wordt gezien. Ook in de Lonely Planet wordt Lago Agrio als een gevaarlijke stad gezien, maar dat is het helemaal niet.

Eenmaal aangekomen in ons hotel gingen wij naar onze kamers. Dit was de eerste nacht dat ik alleen op een kamer heb geslapen hier in Ecuador. Maar het hotel was eigenlijk veel minder mooi en luxe als de hostels waar ik tot nu toe in heb geslapen. Ondertussen was het al tijd voor avondeten en zijn we beneden in het hotel wat gaan eten. Hier heb ik voor het eerst kakkerlakken gezien. Doordat het hier erg vochtig en warm was, waren er ook kakkerlakken, die af en toe door het restaurant liepen. Op een moment zat er zelfs een op mijn been en heb ik het hele restaurant bij elkaar gekrijst haha (oeps).

De volgende dag gingen wij met een bus richting Cuya Beno. Dat was ongeveer een uurtje rijden en vanaf daar stapten we op bootjes om naar onze Lodge te gaan. Vanaf dit punt was het zo’n 2,5 a 3 uur met dit bootje naar onze Lodge over de rivier! Dit was super cool en onderweg hebben wij toen ook al anaconda’s en vlinders en heel veel andere dieren gezien. Ik zat voorin het bootje met de gids en dat was heel leuk, want vanaf dat punt zie je het meest en de gids kon mijn van alles vertellen over de natuur. De jungle is, nu na 5 weken, denk ik nog steeds wel het hoogtepunt van Ecuador voor mij. De natuur is zo prachtig en constant hoor je en zie je dieren om je heen.

De lodge waar ik in zat heette Jamu Lodge en was echt prachtig. Iedereen had eigenlijk een twee persoonskamer, maar ik sliep in een 5 persoonskamer helemaal boven op een toren. De kamer was zo mooi en had eigenlijk geen muren (wel een dak) dus wij sliepen in de open lucht. Ook de badkamer had deels geen muren en als je ging douchen kon je zo de jungle inkijken. ‘S ochtends en ‘s avonds ging je slapen en werd je wakker met alle geluiden van de jungle. Het eten was hier ook echt heel lekker. Ik heb hier denk ik het lekkerste gegeten tot nu toe. Hier in Ecuador ben ik weer begonnen met het niet eten van vis en vlees en dat was in de jungle ook echt heel goed te doen! In de Lodge was er ook geen WiFi of bereik, dus dat was ook heel relaxt.

We zaten dus met de Lodge aan de rivier en elke keer als we ergens naartoe gingen, gingen wij per boot. Dat was echt super leuk en vanaf het water zo mooi. In de jungle hebben wij veel verschillende dingen gedaan. Elke avond gingen we naar het meer waar alle andere Lodges ook kwamen. Daar kon je dan naar de zonsondergang kijken en zwemmen. Ook hebben wij heel vaak dolfijnen gezien, wat best bijzonder was.

Een avond zijn wij na de zonsondergang de jungle ingegaan. Het was echt helemaal donker, je kon alleen de maan en  heel veel sterren zien. Terwijl het donker was gingen op zoek naar insecten. Om eerlijk te zijn was dit mijn minst favoriete activiteit. Je liep daar dan rond met je zaklampje terwijl je constant moest uitkijken waar je liep. Ondertussen liet de gids ons allerlei spinnen zien. Echt hele grote tarantula’s die groter dan je hand zijn. Verder hebben wij toen veel insecten gezien, zoals sprinkhanen en heel veel muggen. Ik vond deze activiteit persoonlijk niet super, maar het was wel heel gaaf.

Een dag zijn wij bij een community langsgegaan die in de jungle woont. Deze mensen wonen drie a vier uur lang met de boot van het vaste land af en als je op het vaste land komt duurt het nog een uur voordat je eindelijk in een stad bent. In de jungle heb je verschillende kleine communities die allemaal verschillende talen/dialecten spreken. Als deze communities worden steeds kleiner omdat de jongeren liever de stad intrekken dan te blijven in de community. Het was heel leuk om deze community te zien. Ze verbouwden hier zelf heel veel eten. Wij hebben daar dan ook zelf casavetortillas gemaakt en het is waar dat cassave naar niks smaakt. Gelukkig hadden ze allemaal lekkere dipjes om de tortilla mee te eten. We zijn in de community dieper de jungle ingegaan en hebben daar een uur gelopen. Na de lunch kon je gaan voetballen op het veldje, maar ik ben toen even in de rivier gaan zwemmen aangezien het in de jungle soms echt bloedheet is.

De jungle is een van de vetste dingen die ik heb gedaan. Het is heerlijk om een weekje geen WiFi te hebben en alleen maar natuur om je heen te hebben!

1. Carla Kotter:
    23 december 2018
    Wat heerlijk om weer een verhaal over je belevenissen te kunnen lezen.!
    Je hebt natuurlijk best geluk gehad dat je helemaal voorin de boot kon zitten en daardoor alle verhalen van de gids zo goed hoorde - maar ook gewoon vragen aan hem kon stellen... en ik weet hoe goed je dat kunt !
    En inmiddelsben je al weer een stuk verder - op weg naar de Machu Pichu tijdens de Kerst..
    Geniet verder lieve schat en vier de Kerst op grote hoogte
  2. Frederiek:
    He lieve lau,
    Heerlijk om jouw reisverhalen te lezen. Ik geniet ervan! Heb je ook een paar foto’s? Lfs
  3. A.J. Roest:
    Dag lieve kind,

Ook je opi heeft genoten van je reisverhaal. Al heb ik wel wat moeite om uit te vinden waar je nu op dit moment zit. Maar wel heb ik begrepen dat je niet echt dol bent op kakkerlakken en grote spinnen. Hoe is het mogelijk? In ieder geval is het me meer dan duidelijk geworden dat deze reis een echt avontuur voor je is. Zoiets zal je je leven lang bij blijven. Geniet er maar van. Ik ben heel benieuwd om straks al je verhalen te horen en je foto's te zien.

Het zal wel gek zijn om de Kerstdagen in het verre Peru door te brengen. Ik hoop dat de mensen die je ontmoet een beetje aardig voor je zullen zijn. Vast wel. Ook voor hen is het Kerstmis. Voor mij blijf je nu en voor altijd m'n lieve kleinkindje. Heb nog heel veel plezier. Heel veel liefs, je

Opi
  4. Hugo:
    23 december 2018
    Hi lieverd, wat een heerlijk verhaal weer, ben nu al stik benieuwd naar je vervolg. Kunnen er nog een paar fotootjes bij? Dikke kus, pap
  5. Hugo:
    23 december 2018
    Hi lieverd, wat een heerlijk verhaal weer, ben al stik benieuwd naar je vervolg! Kunnen er nog een paar fotootjes bij? Dikke kus, pap
  6. Hugo:
    23 december 2018
    Leuk hè, twee reacties, site vernieuwt kennelijk niet zo snel
  7. Tineke MeyerSwantee:
    26 december 2018
    Tjee lieve Laura,wat een spannende verhalen,wat maak je veel mee.
    Avonturen om nooit te vergeten!
    Fijn dat ik mag meelezen,want opi stuurde ze mij door.Geniet van alles wat je beleeft,liefs Tineke