Week 1: Quito

4 november 2018 - Quito, Ecuador

Op 13 oktober vloog ik naar Ecuador. Ik kwam die zaterdag in de avond aan bij het volunteer house waar ik die week ging slapen. Die week heb ik van maandag tot donderdag lessen Spaans gevolgd in het schooltje tegenover mijn slaapplek!

Zondag 14 oktober

Vandaag had ik nog geen school en ben ik de stad een beetje gaan verkennen! Op mijn kamer sliep een meisje uit Zweden, Caroline, die er al een paar dagen zat en een meisje uit Nederland waar ik de eerste vier weken van mijn reis mee zal reizen, Mirjam. Samen met hun en een Belgische jongen, Jannes, waar ik ook de eerste vier weken van mijn reis mee reis, zijn wij Quito ingegaan.

Als eerste gingen wij naar de ‘Basílica del Voto Nacional’. Dit is dé kerk van Quito. De kerk was van binnen heel mooi. Alle ramen waren van glas en lood wat er heel mooi uitzag wanneer het licht door de ramen scheen! Nadat we de kerk van binnen hadden gezien zijn we naar de top van de kerk geklommen. Nadat we langs een super mooi en groot glas en lood raam waren gelopen moest je over een bruggetje lopen naar de ladder waar je mee naar buiten kon. Eenmaal buiten kon je met nog een soort ladder naar de top klimmen. Daarna hebben wij een beetje door de Old Town gelopen en zijn we op een plein gaan lunchen.

Daarna gingen we door naar ‘El Panecillo’, ook wel het standbeeld van de Maagd. Om daar te komen moesten wij een heuvel beklimmen met trappen. Achteraf hoorden wij dat dat toch niet zo’n veilige buurt was en volgende keer beter met de taxi konden gaan 😬. Maar ja alles was goed gekomen en we kwam op de top van de heuvel bij het standbeeld. Vanaf dat punt had je een heel mooi uitzicht over Quito. Bij dat standbeeld had je een heel leuk plekje waar allemaal lokaal eten was en daar zijn wij toen even doorheen gelopen.

Die dag heb ik een simkaartje gekocht, wat eindeloos duurde, en voor de rest niet zoveel meer gedaan.

Maandag 15 oktober

Vandaag had ik mijn eerste Spaans les! Beetje basic zinnen geleerd hoe je je naam zegt etcetera. Ik had een hele leuke leraar die Martín heette en veel grapjes maakte! Na de les gingen wij met zijn allen lunchen. Ondertussen waren wij met zijn zevenen. Er was een meisje uit Nederland bij, Nina, met wie ik ook mijn eerste 4 weken zou reizen, een meisje uit Duitsland bij, Mona, en een meisje uit Zwitserland, Doris. Wij gingen eten bij een typisch Ecuadoriaans tentje zitten en bestelde een ‘almuerzo’. Dat is een menu van meestal drie gangen voor rond de drie dollar. Later zou ik leren dat almuerzo letterlijk ik lunch beteken. Eerst kregen we een soort groentesoep met kip en daarna een bord met kip rijst en groentes. Hier in Ecuador doen ze in zowat elke maaltijd koriander en kip. Op de foto met het bord rijst zie je bovenin een kommetje met een door oranje dressing. Dat noemen ze hier salsa en dat doe je over je eten heen. Het is pittig maar heel lekker.

Na mijn eerste typische ecuadoriaanse maaltijd, waarvan ik er nog heel veel van zou eten, gingen wij met zijn alleen naar een groot park toe genaamd ‘Carolina’. Hier hebben wij een botanische tuin bezocht en zijn daarna naar huis gegaan.

Dinsdag 16 oktober

Vandaag had ik Spaanse les. Daarna zijn wij met zijn allen weer ergens gaan lunchen. Na de lunch gingen wij naar ‘TelefériQo’. Quito ligt in een vallei tussen twee ketens van vulkanen op een hoogte van 2800 meter. Bij de TelefériQo ga je dan met een soort skilift meer dan duizend meter omhoog. Als je dan op de top daar aankomt zit je op een hoogte van 4050 meter. Vanaf die berg heb je een heel mooi uitzicht over de hele stad Quito, die ontzettend groot is. Daar boven op die berg hebben wij gewandeld. Er was ook een grote schommel waar je op kon gaan zitten en een heel mooi uitzicht had. Die avond hebben wij zelf gekookt in ons huis.

Donderdag 18 oktober

In plaats van Spaanse les gingen wij vandaag naar een grote markt toe. De markt was in het stadje Sangolqui. We gingen er heen met de lokale bus. Op deze markt hebben ze alles. Van levenden kippen en ganzen tot koeienpoten om te eten. Heel veel soorten tropisch fruit, maar ook kleding. Op deze markt hebben wij verschillende soorten lokaal eten geproefd.

We begonnen bij een tentje waar ons een zakje werd voorgehouden. In dat zakje zaten hele kleine slakjes nog in een huisje met een soort water met wat kruiden erin. Ik moest als eerst dat slakje opeten door het slakje uit zijn huisje te zuigen. Was best wel lekker, maar met een bittere nasmaak. Daarna kregen wij een soort gepofte mais met wat zout eroverheen. De mais hier smaakt heel anders dan in Nederland en smaakt een beetje melig (als je dat zo kan zeggen). Hierna gingen we naar een plek op de markt waar ze fruit verkochten. Hier kregen we allemaal soorten tropisch fruit te eten, waarvan ik de namen eerlijk gezegd allemaal ben vergeten. Daarna liepen we door naar een lokale binnenmarkt waar wij nog wat te eten kregen. Je ziet daar gewoon hele varkens liggen (dus met hoofd). Ze eten hier alles van een dier. Een specialiteit hier is de tong van een koe. Ook kan je ogen voorgeschoteld krijgen.

Vrijdag 19 oktober

Na de Spaanse les hadden we vandaag een barbecue op de school met al het personeel van de school. Was heel leuk en heel lekker. De rest van de dag heeft het veel geregend. In Quito zeggen ze ook wel: op 1 dag kan je hier 4 seizoenen hebben. Het ene moment is het super koud, dan schijnt de zon weer en dan regent het.

Toen de regen wat minder werd zijn we in een taxi gestapt naar Mitad del Mundo, het middelpunt van de aarde. Op dat punt sta je precies op de evenaar, tenminste als je naar de goede van de twee gaat. Onderweg naar Mitad del Mundo zijn we nogal afgezet door de vrouw van de taxi die ons 20$ liet betalen i.p.v. 12$. Aangekomen bij Mitad del Mundo moest je een kaartje kopen om naar binnen te komen. In dit park staat een groot standbeeld waar je naar binnen kan gaan. Je kan daar naar de top klimmen . Op de terugweg loop je naar benden langs allemaal natuurkundige testjes met dingen die anders zouden moeten werken op dit punt van de aarde. Eerlijk gezegd snapte ik er niet heel veel van. Daarna zijn wij nog wat winkeltjes binnengelopen in dat complex en hebben de lama’s bezocht. Ook hebben wij op de lijn van het midden van de wereld gestaan en een ei op een spijker laten balanceren op dit punt, want dat schijnt daar makkelijk te zijn.

Hierna zijn wr naar het échte middelpunt van de wereld gegaan. Die ligt een paar honderd meter verderop. Helaas was die al dicht tegen de tijd dat wij daar aankwamen, maar we konden nog wel heel even naar binnen gaan en op het échte middelpunt van de wereld staan!

Zaterdag 20 oktober

Vandaag werden wij opgehaald bij het plein in onze buurt. Vanaf daar gingen wij in een  busje naar een soort hotel ergens in tussen de bergen om te ontbijten. Vanaf dat punt zijn wij verder gereden naar Cotopaxi National Park. Deze dag hebben we de hoogste actieve vulkaan ter wereld beklommen. Er is voorspeld dat deze vulkaan komend jaar gaat uitbarsten en heel verl zal vernietigen. Toen we het park ingingen kwamen we eerst op een plek waar je mutsen en handschoenen kon kopen. Dit hebben wij toen gedaan want op de hoogte waar wij heen gingen kan het erg koud zijn. Toen zijn wij verder gereden naar een hoogte van 4000 meter. Daar gingen wij uit de bus en zijn we omhoog gelopen. Op deze hoogte kan je erg last hebben van hoogteziekte. Zodra wij die beg begonnen te klimmen werd ik veel duizelig. Wat je dan moet doen is water drinken en chocola eten, dat zal moeten helpen. We zijn toen doorgelopen tot het begin van de gletsjer, dat was op meer dan 5000 meter hoogte. Daarna zijn we weer afgedaald naar 4000 meter waar de bus stond met mountainbikes. Vanaf dat punt gingen wij naar beneden fietsen tot een meer. De tocht naar benden duurde lang en was best zwaar omdat je de hele tijd op je remmen moest drukken omdat je best hard ging. Persoonlijk vond ik dit drie keer niks, maar ieder zijn hobby’s. Door dat remmen kreeg je kramp in je handen. Na een tijdje werd de weg vlak en kon je gewoon fietsen. Bij het meer aangekomen gingen we terug naar het hotel om te lunchen. Weer heel lekker een almuerzo. Toen we terug waren op normale hoogte (3000 meter) kreeg ik heel veel koppijn en was ik heel misselijk. Door het hoogteverschil voelde ik me erg slecht. Gelukkig ging dat wel weg aan het eind van de dag. Al met al was Cotopaxi een hele ervaring! Het was ontzettend mooi een gaaf om te doen, maar ook best zwaar.

1. Carla Kotter:
    4 november 2018
    Leuk om je verhaal te lezen...
    Koeientong was vroeger in Nederland en Duitsland en zo ook. een zeer geliefd gerecht! Ik weet dat Frederiek het vreselijk vindt dus daardoor ken je het niet , maar het werd regelmatig gegeven bij dinertjes en dan met een saus erbij. Lekkerder nog is kalfstong . Die is stukken kleiner en ook smakelijker.
  2. Carla Kotter:
    4 november 2018
    Ik stroom nu pas in op dit interessante blog en heb net week 1 gelezen....
    Kan ik ergens week 2 lezen ?
  3. Frederiek:
    5 november 2018
    Mam, deze blog is sinds gisteren live. Laura is net begonnen met schrijven. Dus even geduld😘